dijous, 12 de febrer del 2015

L’anella cultural, oferta de nous serveis per induir en la creació de talent artístic




Font: http://www.telegraph.co.uk


Aquest post es va publicar originalment al blog "Expliquem el futur" el 30/04/2013

La convergència digital i la millora de les xarxes creen nous canals de distribució que faciliten a ‎les administracions i empreses la possibilitat d’oferir nous serveis i continguts digitals, i també ‎afavoreixen l’expressió, la creativitat i la compartició d’informació entre la ciutadania.
Si l’ús de les xarxes de comunicació de nova generació i dels serveis de valor afegit sobre infraestructures d’alta capacitat son un clar factor de millora de la competitivitat i creixement que es pot aplicar a qualsevol sector productiu i qualsevol activitat empresarial, en el camp de la creativitat i dels continguts audiovisuals és encara, si cap, més cert.
A tall d’exemple, sectors ‎com el del videojoc lideren el desenvolupament de les industries culturals en l’entorn digital, però també, a la vegada, ‎actuen com a motor de desenvolupament d’altres indústries com el cinema, la música, la ‎televisió o la literatura.

S’idea un projecte innovador que aprofita la potència de la fibra per crear noves formes culturals

Precisament amb l’esperit de la creativitat compartida i en conjunció amb l’ús de les noves tecnologies, va néixer a l’any 2007, i en paral·lel a l’Anella IndustrialL’Anella Cultural. Aquest és un projecte innovador, culturalment i tecnològicament parlant, que desplega les potencialitats de la connectivitat amb fibra òptica en les noves formes de creació i producció culturals.
Utilitzant connexions de banda ampla, els centres culturals de Catalunya integren accions presencials amb d’altres de virtuals, amb el propòsit d’inserir el llenguatge audiovisual i les tecnologies en els circuits de creació i difusió culturals. Es tracta d’una proposta pionera en l’àmbit dels projectes de recerca, innovació i desenvolupament (R+I+D), ja que és la primera vegada que es basa en aquesta mena d’activitats, però no és un projecte construït al voltant de la tecnologia, sinó que explora com aquesta pot ajudar a millorar l’acompliment dels objectius tradicionals d’un equipament cultural.
L’objectiu final de l’Anella, doncs es focalitza en la creativitat compartida i la difusió cultural arreu de Catalunya, fomentant la competitivitat de les empreses culturals i cercar noves oportunitats de negoci i nous públics mitjançant l’ús de serveis TIC avançats en base a projectes innovadors i col·laboratius, no només d’àmbit local, sinó també internacional.

L’Anella cultural ens permet internacionalitzar el talent artístic català

D’entre els actes que es poden difondre a través de  l’Anella cultural podem trobar des de la transmissió d’òperes en directe des del Liceu de Barcelona a diferents teatres i auditoris municipals, la difusió de conferències d’alt interès cultural realitzades al CCCB de Barcelona, o la realització d’actes culturals entre diferents seus com es el cas de l’Hipnòtick o el Sònar Kids, a on quatre grups d’escolar repartits arreu de Catalunya van compondre una peça musical conjuntament i la van difondre a la resta de seus connectades a l’acte.
Fins ara, han participat en algun acte de l’Anella 39 equipaments culturals de 19 ciutats (3 d’elles, estrangeres). Aquesta anella està dinamitzada per la Subdirecció General de Promoció Cultural delDepartament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, assumint-ne aquest rol catalitzador i facilitador de projectes, i incentiva la internacionalització dels projectes de l’Anella Cultural.
Ignasi Bonet, Responsable del projecte idigital de l'Anella Cultural - Generalitat de Catalunya

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada